عود یا داربوی یک تکه چوب است که هنگام سوختن رایحه خوش از آن پخش می‌شود و همچنین انرژی مثبت از خود ساطع می‌کند. به همین دلیل از انواع عود‌ خوشبو، برای معطر کردن محیط یا انجام تمرینات یوگا و مراقبتی (مدیتیشن) استفاده می‌شود. معمولا در بازار دو نوع عود دست ساز و صنعتی در رایحه‌های مختلف وجود دارد. مدل دست ساز به صورت کاملا دستی و از مواد طبیعی ساخته می‌شود اما مدل صنعتی آن را با استفاده از دستگاه و مواد غیر‌طبیعی می‌سازند. در ادامه این مطلب قصد داریم انواع رایحه عود و تفاوت‌های اساسی این دو مدل را بررسی نماییم.

انواع رایحه عود

همانطور که در ابتدای مطلب هم بیان کردیم، عودها برای خوش‌بو کردن محیط یا ایجاد فضای آرام‌بخش کار‌برد دارند و دارای رایحه‌های مختلف هستند. به همین دلیل اکثر کسانی که قصد خرید عود را دارند هنگام انتخاب رایحه آن دچار سردرگمی می‌شوند. معمولا هر یک از رایحه‌های عود خواص مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها بررسی کردیم تا خریداران راحت‌تر بتوانند رایحه مورد‌نظر خود را انتخاب کنند.

  • عودهایی‌ رایحه عطر یاس، اسطوخودوس، کاج، بابونه، علف لیمو و وانیل را دارند برای ایجاد فضاهای مدیتیشن و یوگا مناسب هستند.
  • عودهایی با عطر چوب صندل، کُندُر، مُشک، صمغ رزین مُر، نعنای هندی، اکالیپتوس و مر‌یم‌ گلی برای ایجاد ایجاد فضاهای معنوی کاربرد دارند.
  • از عودهایی که دارای رایحه عطر وانیل، گل رز، توت‌ فرنگی، نارگیل، گیلاس، دارچین، سنبل هندی و برگ‌های خشک گیاهان معطر هستند می‌توان برای تازه‌ و خوش‌بوکردن هوا استفاده کرد.

تفاوت‌ های اساسی عود دست ساز و صنعتی

  1. عودهای دست ساز در بسته‌بندی‌هایی با سطح مقطع مستطیل هستند اما سطح مقطع بسته بندی عودهای صنعتی شش ضلعی است.
  2. رنگ عودهای دستی معمولا قهوه‌ای است اما رنگ عودهای صنعتی مشکی است.
  3. سطح عود‌های صنعتی کاملا صاف و یکدست است زیرا با دستگاه ساخته می‌شوند اما سطح عودهای نوع دست ساز دارای نا‌همواری است.
  4. عودهای صنعتی نازک‌تر از عودهای دستی هستند.
  5. مدت زمان سوختن عودهای صنعتی ۴۰ دقیقه تا یک ساعت است اما عودهای دستی تا ۳ ساعت می‌سوزند.
  6. ماندگاری بوی عودهای دست ساز معمولا ۱۲ ساعت است در صورتی که بوی عودهای صنعتی پس از ۲ الی ۳ ساعت از بین می‌رود.
  7. از نظر قیمت باید گفت که عودهای صنعتی قیمت پایین‌تری نسبت به عودهای دستی دارند.
  8. معمولا عودهای دست ساز را بر اساس وزنی که دارند قیمت گذاری می‌کنند اما قیمت عودهای صنعتی را بر اساس تعداد تعیین می‌نمایند.
  9. در ساخت عودهای دست ساز از مواد طبیعی خوشبو استفاده می‌شود اما در عودهای صنعتی برای ایجاد بو از اسانس‌های شیمیایی استفاده می‌کنند.
  10. عودهای طبیعی و دستی خاصیت درمانی دارند و برای رفع سردرد مناسب هستند اما عودهای غیر‌طبیعی و صنعتی باعث بروز سر‌درد می‌شوند.

خواص و طبع عود دست ساز

همانطور در بخش قبل بیان کردیم عودهای دستی با استفاده از مواد طبیعی و گیاهی ساخته می‌شوند پس هر یک از آن‌ها دارای خواص متعددی هستند.

  • اکالیپتوس:  پاکسازی محیط
  • گل نرگس: تقویت ریه
  • بابونه: ایجاد آرامش
  • یاسمن: بالا بردن تمرکز ذهنی
  • چوب صندل: افزایش آرامش ذهنی
  • اسطوخودوس: برطرف کردن اختلالات خواب
  • کندر: دفع کردن انرژی‌های منفی محیط
  • میخک: تسکین درد
  • ترنج: تقویت روحیه و نشاط آور
  • سرو: درمان سرماخوردگی

عود دست ساز بهتر است یا صنعتی؟

معمولا یکی از سوالات پر‌تکراری که خریداران هنگام خرید عود خوشبو از فروشندگان می‌پرسند این است که عود دست ساز بهتر است یا صنعتی؟ در پاسخ باید گفت بدون شک عود دست ساز و طبیعی بهتر از عودهای غیرطبیعی است زیرا ماندگاری بوی عودهای طبیعی بسیار بیشتر از عودهای غیر‌طبیعی است. همچنین عودهای طبیعی و دست ساز به دلیل برخورداری از مواد طبیعی خواص متعددی همچون ایجاد نشاط در فرد، ضد‌ عفونی کردن فضا، درمان سر‌درد و آرام کردن ذهن را دارند. در صورتی که عودهای صنعتی فقط بوی خوبی دارند و ارزان قیمت هستند.