11 روش خوشبو کردن خانه

بو اغلب قوی‌ترین حس انسان نامیده می‌شود و رایحه‌ها چیزهای زیادی در مورد جهان به ما می‌گویند. هر خانه‌ای بوی منحصر به فردی دارد. اکثر افراد می‌گویند که می‌خواهند خانه‌هایشان بوی مطبوعی برای خانواده و مهمانان داشته باشد. مهم نیست که چقدر خانه خود را تمیز نگه دارید، انواع بو به طور طبیعی ایجاد می‌شود و وجود خواهند داشت، به خصوص زمانی که صحبت از خرابکاری‌های اجتناب ناپذیر حیوانات خانگی، پر شدن سطل زباله، بوهای آشپزی و غذا و کفش و چکمه‌های بدبو می‌شود! اگر چه برای از بین بردن برخی بوها باید به زور بازو متوسل شد، راه‌های زیادی وجود دارد که به راحتی هوای خانه را به طور منظم تازه کنید. استفاده از خوشبو کننده طبیعی هوا و یا استفاده از محصولات خوشبو کننده هوا از راهکارها و پاسخ‌های این سوال که چه راه هایی برای خوشبو کردن خانه وجود دارد؟ می‌باشد. با ما همراه باشید.

11 راهکار خوشبو کردن خانه

چطور می توان بوی بد پیچیده در منزل را از بین برد؟ در ادامه در مورد نحوه خوشبو کردن خانه خود، از مایکروویوهای کثیف گرفته تا کمدهای کپک زده و بوی بد یخچال و فریزر می‌پردازیم. در حالی که ممکن است وسوسه شوید که چند شمع معطر بسوزانید تا بوی بد را سریع از بین ببرید، دست نگه دارید! این لیست روش های طبیعی برای خوشبو کردن محیط خانه خود (هم محصولات تجاری و هم خوشبو کننده های طبیعی) را به صورت کلّی شامل می‌شود.

1. بوهای بد را با جوش شیرین جذب کنید.

گاهی اوقات، نگه داشتن فضای خود در شرایط بویی شگفت انگیز به معنای جلوگیری از نفوذ بوهایی است که بوی خوبی ندارند؛ به خصوص اگر مرتباً با ادویه‌های معطر مانند آشپزهای حرفه‌ای و فودبلاگرها آشپزی می‌کنید. اما راز آن‌ها چیست؟ چند کاسه جوش شیرین در اطراف خانه به صورت پراکنده شده گذاشته و هر هفته جایگزین شود. این روش به ویژه برای آبدارخانه‌ها و آشپزخانه‌های کوچک مفید است. جوش شیرین کار فوق‌العاده‌ای در جذب (نه پوشاندن بوها) انجام می‌دهد؛ به علاوه، راحت پیدا می‌شود و ارزان است.

2. یک اسپری اتاق دست‌ساز درست کنید.

ممکن است از خود بپرسید طرز ساخت خوشبو کننده های خانگی چگونه است؟ به عنوان پاسخ به این سوال یک افشره گیاهی با موادی مانند اکالیپتوس، اسطوخودوس بسازید. ابتدا گیاهان را در آب داغ دم کنید (درست مانند درست کردن چای) سپس دم‌کرده را در یک بطری اسپری برای خوشبو کردن آشپزخانه بریزید.

یک واقعیت جالب دیگر! چای نیز یک جذب‌کننده بو طبیعی است، بنابراین می‌توانید از برگ‌های خشک شده چای برای رفع بو بد در یخچال خود استفاده کنید.

3. جوشاندن لیموهای مصرف شده

جوشاندن لیموهای مصرف شده

پوست لیمو را دور نریزید! از لیموهایی که برای آب لیمو استفاده کرده‌اید برای خوشبو کردن خانه بهره ببرید. لیموها را در یک قابلمه قرار دهید و آن را با آب پر کنید، سپس بگذارید ساعت ها روی اجاق گاز با شعله کم بجوشد. این بوی بسیار مطبوعی برای چیزی است که ممکن است از بین برود. برای ایجاد بوی مطبوع در شومینه نیز از این روش می‌توانید استفاده کنید.

4. بو دادن دانه‌های قهوه

خوشبوکننده قهوه

کافی است چند دانه قهوه بردارید و به مدت 7 الی 10 دقیقه در فر با دمای 400 درجه قرار دهید، سپس در فر را باز بگذارید تا بوی پرانرژی قهوه خانه را فرا بگیرد. همچنین به منظور خوشبو کردن فریزر مخصوصاً وقتی برق قطع می‌شود و غداها بو گرفته‌اند، می‌توانید با قرار دادن قهوه در فریزر از شر آن بوها خلاص شوید.

5. یک بخور پات پوری سریع

جوشاندن گیاهان گرم و تند روی اجاق گاز یکی از بهترین راه‌ها برای خوشبو کردن خانه‌تان است و در عین حال حس نوستالژی فصلی را به آن اضافه می‌کند. یک قابلمه را با تکه‌های سیب، پوست پرتقال، چوب دارچین و میخک بجوشانید، اما می‌توانید با بادیان، جوز هندی، رزماری، لوبیا وانیل و حتی زخال‌اخته نیز اضافه کنید.

6. گرم کردن عصاره وانیل

چند قطره عصاره وانیل را در ظرفی بریزید و به مدت نیم ساعت در فر بپزید. وانیل رایحه‌ای لطیف اما دلپذیر منتشر می‌کند که تقریبا شما را فریب می‌دهد تا فکر کنید کسی کیک خوشمزه‌ای پخته است 🙂 با اضافه کردن پوست لیمو و مقداری عصاره وانیل در ظرف دسر همراه با مقداری آب، غافلگیری ترکیبی به کیک وانیل طور خود اضافه کنید. بشقاب را روی یک ورقه نسوز قرار دهید و آن را در فر 300 درجه قرار دهید تا یک ساعت یا بیشتر از مطبوع شدن هوا لذت ببرید. ضمن اینکه استفاده از رایحه وانیل خود یک روش کاهش طبیعی بوی رنگ می‌باشد. برای خوشبو کردن یخچال گذاشتن پنبه آغشته به عصاره وانیل در یخچال می‌تواند کارساز باشد.

7. از یک فنجان سرکه استفاده کنید.

احتمالاً از قبل از سرکه برای تمیز کردن استفاده می‌کردید اما همچنین می‎توانید از آن برای رفع بو استفاده کنید. بعد از پختن، به خصوص با ظرف چرب، سرکه سفید را روی اجاق گاز بجوشانید تا بوی آن از بین برود. همچنین می‌توانید لیوانی سرکه را در طول شب روی پیشخوان بگذارید تا با آشپزخانه‌ای خوشبوتر از خواب بیدار شوید.

چرا سرکه اینقدر موثر است؟ این مربوط به علم شیمی می‌شود! سرکه اسید استیک است که با مولکول‌های بوی بد متصل می‌شود. اما نگران نباشید! بوی سرکه به اطراف نمی‌چسبد؛ فقط ذرات را جذب می‌کند. پس اگر می‌پرسید که نحوه از بین بردن بوی بد سیگار در منزل چگونه است؟ کافیست برای از بین بردن بوی سیگار از سرکه استفاده نمایید.

8. استفاده از خوشبو کننده هوا

خوشبوکننده ایفل

اگر دنبال یک راه بدون دردسر و آسان هستید، خوشبو کننده های هوا به خصوص خوشبو کننده ایفل روشی متداول برای عطرآگین کردن محیط خانه هستند. از خوشبو کننده هوا با رایحه‌های متفاوتی بسته سلیقه خود از رایحه هلو، نارگیل، یاسمین، انبه، اقیانوس، آدامس و خیلی رایحه‌های دیگر در سراسر خانه خود استفاده کنید تا فضای خانه خود را با بویی ساده و طبیعی پر کنید و باعث تازگی هوای خانه خود شوید.

9. خوشبو نمودن خانه با کوکی پختن!

یکی از ترفندهایی که می‌توان به عنوان خوشبو کننده هوای خانه استفاده کرد این است که یک ورقه کوکی شکلاتی را در فر بپزید تا بویی جذاب و خانگی بدهد. اگر به همه آن کوکی‌ها هر روز نیاز ندارید، پیشنهاد می‌شود یک رول خمیر کوکی را فریز کنید و فقط دو یا سه برش را در فر توستر بگذارید تا میان وعده‌ای خوشمزه و آشپزخانه‌ای با بوی شگفت‌انگیز داشته باشید و با یک تیر دو نشان را بزنید!

10. استفاده از عود

سوزاندن عود علاوه بر رایحه خوبی که به خانه و محیط کار می‌دهد خود به تنهایی یکی از درمان‌های اثر بخش برای جلوگیری و رفع استرس، ایجاد آرامش و تمدد اعصاب، رفع خستگی، افزایش سلامتی فرد و بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌باشد.

11. سبزی‌های خشک را آویزان کنید

گیاهان خشک شده مانند شاخه‌های زیتون و مریم گلی را آویزان کنید. فقط یک دسته از آن‌ها را ببندید و سپس در سطح صورت در جایی در آشپزخانه آویزان کنید. فضای شما نه تنها خوشبو و شگفت انگیز به نظر می‌رسد، بلکه می‌توانید گیاهان را در صورت نیاز برای پخت و پز مصرف کنید.

نکاتی مربوط به خوشبو کردن خانه

  • هر چند روز یک بار سینک ظرفشویی و سطل زباله را اساسی نظافت کنید. همچنین زباله های خود را حتما هر یکی دو روز از سطل زباله خارج کنید
  • فرش و قالیچه را با توجه مستعد بودن آن‌ها نظافت کنید. برای از بین بردن بوی آن‌ها نیز می‌توانید از پاشیدن جوش شیرین روی سطح آن بهره ببرید.

حرف آخر

همه خانه‌ها بو دارند. اما برخی از خانه‌ها بوی بدتری از بقیه خانه‌ها دارند و اگر نگران هستید که خانه شما در دسته بندی بدتر قرار نگیرد، یکی از راهکارهای بالا را می‌توانید انجام دهید. میلیون ها راه برای مقابله با بوی عجیب خانه وجود دارد!

هرکسی تعریف متفاوتی از بوی «خوب» دارد. این می‌تواند یک رایحه تند، عطر گل، تازگی نعناع یا بوی ضد عفونی‌کننده دارویی باشد. چیزی که همه ما می‌توانیم در مورد آن اتفاق نظر داشته باشیم این است که بوی بد برای کسی خوشایند نیست. بوی بدی مانند زباله‌ها، سگ خیس بد بو یا جوراب‌های بد بو می‌تواند باعث استرس روانی و فیزیولوژیکی شود. بنابراین، خوشبو کردن خانه برای سلامتی همه مفید است. در بالا ما چندین روش را گردآوری کرده بودیم که می‌توانید عطرهای مورد علاقه خود را به خانه خود اضافه کنید. با این حال، تمیز کردن معمولی اولیه برای کاهش بوی نامطبوع ضروری است. تمیز کاری مداوم، انجام تعمیرات برای جلوگیری از نشتی، کنترل آفات و گذاشتن مرتب زباله‌ها از در خارج از خانه کمک زیادی می‌کند.